تکنولوژی

حذف نویز فعال (ANC) چیست ؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بازدید این مقاله 71

نویز گیر چیه؟

هممون موقع خرید هندزفری یا هدفون از فروشنده میپرسیم که نویز کنسلینگ داره ؟ یا نویز گیر داره ؟

  • اونم در جواب قطعا میگه بله

اما سوال اصلی اینه که کدوم نوعش ؟ ANC یا ENC ؟

ANC

حذف نویز محیطی که در هنگام گوش دادن به موسیقی ممکنه مزاحم شنیدن دقیق ما بشه!

ENC

حذف نویز مزاحمی که در هنگام مکالمه کردن با هندزفری ممکنه با صدای ما بره اون طرف خط! (که تو یه مقاله جدا راجع بهش صحبت میکنم)

تو این مقاله میخوام ANC رو توضیح بدم بهتون

Active noise cancellation یا همون به اختصار ANC یه فرایند بروز در تکنولوژی هندزفری های بالای 30 دلار هست. (بالای 1.5 میلیون تومان)

اگر روی جعبه هندزفری یا هدفونی که خریداری میکنین کلمه ی ANC نوشته شده باشه ، این مژده رو بهتون میدم که میتونین از این قابلیت لذت ببرید.

نحوه کار قابلیت ANC

از اسم اکتیو مشخصه که این یک قابلیت روشن شدنی است. با روشن کردن قابلیت ANC معمولا در هدفون یا هندزفری ها صدایی می شنوید (beep , Active Noise Canselling ON , …)

پس از این فرایند شما حس می کنید که تو هواپیما هستید و گوش هاتون کیپ شده. تا حد زیادی صدا های مزاحم اطراف رو نمی شنوید و تمرکز شما روی موزیک با صدای کم یا کتاب صوتی که در حال شنیدن هستید بیشتر میشه.

نحوه کار قابلیت ANC

در اصل این فرایند کاملا سخت افزاری هست و اینطور عمل میکنه که : هندزفری یا هدفون شما نوع نویز مزاحم محیط رو تشخیص میده و با تولید موج صوتی دقیقا برعکس موج نویز مزاحم کمک میکنه به حذف اون؛ همینطوری که در تصویر پایین مشاهده می کنید.

نویز های مزاحم

نویز های مزاحمی که هندزفری یا هدفون میتونه تشخیص بده معمولا صدای پرنده ها ، قطار ، موج دریا ، دستگاه های صنعتی ، ترافیک و یا ازدحام جمعیت هست. که با تولید موج مخالفشون میتونه تا حدی اونا رو حذف کنه.

نویز ایزولیشن Noise Isolation برای کمک به ANC

یه بحث دیگه این وسط پیش میاد به نام نویز ایزولیشن که یه قابلیت پسیو Passive هست (روشن شدنی نیست ، همیشه فعال است) و مستقیماً به ANC کمک میکنه.

تو دستگاه های مختلف به شکل های مختلفی نمایان میشه

  • در هدفون با کاپ های چرمی
  • در هندزفری با سری های سیلیکونی

 

اینطور عمل میکنه که شما با پوشیدن هندزفری یا هدفون ، خواه ناخواه میزان صدای کمتری از صدا های مزاحم افراد یا محیط می شنوید؛ حدود 10 تا 15 دسی بل کمتر. که این اتفاق در هندزفری های با سری Open fit نمی افته.

این قابلیت در عمل واقعا کمک به سزایی به ANC می کنه. طوریکه در هندزفری هایی که سری open fit دارن عملا ANC جالبی دریافت نمیکنیم (مثل سری Freebuds 3-4-5 هوآوی)

حالا این کاهش نویز چقدری هست ؟

اول باید بدونیم که صدا رو با پارامتری به نام دسی بل اندازه گیری میکنن. چنتا از میزان صدا های روزمره رو هم براتون گذاشتم.

این رو هم بدونین که امن ترین محدوده شنوایی انسان تا نهایتا 85 دسی بل هست؛ پس همیشه از مکان های شلوغ با سر و صدای زیاد دوری کنید یا از ANC هندزفریتون استفاده کنید!

ANC در هندزفری ها

و اما میزان کاهش نویز در هندزفری ها و هدفون ها را با پارامتر دسی بل منفی نشون میدن.

منفی به معنای کاهش و عدد جلوی اون به معنای میزان کاهش است. که معمولا بین 25- تا 45- دسی بل نشان داده می شود.

مثال: فرض کنید شما با هندزفری ای که ANC آن برابر 35- db است وارد محیطی با صدای قالب 85 db می شوید؛ صدای شنیده شده توسط گوش شما چیزی در حدود 50 دسی بل است.

برای فهم بهتر ANC و تا حدی ENC بهتون پیشنهاد میدم ویدیو زیر رو ببینید

اگر نمیدونی چه هندزفری ای چه میزان کاهش نویز فعال یا همون ANC داره، این پایین تو دیدگاه برام کامنت بزار تا بهت بگم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *